Abstract des Monats

Februar 2024

Relapse after cessation of weekly tocilizumab for giant cell arteritis: a multicentre service evaluation in England

This study corroborates previous findings of high relapse rates after cessation of 12 months of TCZ therapy. Almost half of the patients experienced disease relapses within two years.

Dezember 2023

Association between infection and the onset of giant cell arteritis and polymyalgia rheumatica: a systematic review and meta-analysis [1]

Why some patients get autoimmune diseases, including vasculitis, is still not well understood. Besides genetic predisposition (in the case of GCA HLA-DR4), infections have been associated with different autoimmune diseases.

November 2023

Subclinical giant cell arteritis increases the risk of relapse in polymyalgia rheumatica [1]

Die vorliegende Studie hatte zum Ziel, die klinische Bedeutung der subklinischen Riesenzellarteriitis (RZA) bei Polymyalgie (PMR) zu untersuchen und den optimalen Behandlungsansatz zu ermitteln.

Oktober 2023

Sarilumab for Relapse of Polymyalgia Rheumatica during Glucocorticoid Taper [1]

Die Polymyalgia rheumatica (PMR) rezidiviert häufig bei Reduktion der Glucokortikoid-(GC)-dosis. Traditionell wird dann als GC-sparende Massnahme Methotrexat (MTX) eingesetzt.

August 2023

Serum proteomics in giant cell arteritis in response to a three-day pulse of glucocorticoid followed by tocilizumab monotherapy (the GUSTO trial) [1]

Interleukin-6 wird oft als pro-inflammatorisches Zytokin, ähnlich dem TNFa und dem IL-1b verstanden. Dies stimmt nicht, denn IL-6 löst auch entzündungsbegrenzende Mechanismen aus, beispielsweise die Expression des Tissue Inhibitors of Metalloproteinasen (TIMP).

Mai 2023

Rituximab versus azathioprine for maintenance of remission for patients with ANCA-associated vasculitis and relapsing disease: an international randomised controlled trial [1]

Trotz eines deutlich verbesserten Outcomes durch den Einsatz von Glukokortikoide und Cyclophosphamid sind Rückfälle bei der Granulomatose mit Polyangiitis (GPA) und der mikroskopische Polyangiitis (MPA) nach wie vor ein großes Problem.

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